22 januari 2013

Lägenhetsförhoppningar

Mitt i glädjeyran över det nya jobbet gäller det ju även att hitta sig en lägenhet. Jag kan meddela att i Växjö är det ungefär det svåraste man kan göra! På alla lägenheter som passar mig (1-3 rum över 20 kvm under 6000kr) har den som ligger 6a i kön (den enda man får se) över 2000 poäng. Jag har "enbart" 1500. Ni förstår kanske kruxet?

Privata fastighetsägare säger ni! Bra idé, om det inte vore för att flera av dem spärrat sina intagningar för spontanansökningar då det helt enkelt inte finns några lägenheter att söka.

Nåväl, Stina (min blivande kollega och före detta klasskamrat) sitter i samma båt och vi tänkte att vi skulle slå våra kloka huvuden ihop (dessvärre inte våra poäng, för det får man inte). Vi har därför sökt en 3a på 81kvm. De större och dyrare lägenheterna är lättare att få! Lägenheten är relativt dyr, men huset är nybyggt och Stina som varit där och kikat på den blev helt förälskad. Den ligger väldigt nära jobbet och även nära stan. Det bästa med lägenheten är dock både jag och Stina överrens om... diskmaskinen!!

Vi har nu fått reda på att vi ligger 2a i kön och nu går vi och hoppas mer än vi vågar erkänna på att den första ska tacka nej. Det är så himla svårt att hoppas men ändå förbereda sig på ett nej... Nåväl, här får ni planlösningen:


Inga kommentarer: